Hvilke fag er der på finansbachelor?
På uddannelsen til finansbachelor har du en blanding af obligatoriske fag og valgfag. Læs mere om fagene herunder.
Du vil møde forskellige undervisningsformer i løbet af din studietid.
På EAMV arbejder vi med en blanding af traditionel klasseundervisning og projekt- og casearbejde.
Her kan du se, hvordan fagene fordeler sig på de syv semestre.
Obligatoriske fag
Forretningsforståelse
Her får du en introduktion til virksomheder indenfor brancherne; ejendomshandel, pengeinstitut, realkredit, forsikring og pension m.m. Hvad er deres roller i samfundet, hvilke produkter tilbyder de deres kunder og hvordan interagerer brancherne med hinanden? Præsentationen af de enkelte virksomhedstyper sker i samarbejde med repræsentanter fra brancherne i den udstrækning det er muligt. Faget er placeret på 1. semester og en naturlig opvarmning til faget Privatøkonomisk rådgivning og etik på 2. semester.
Økonomisk Metode, Statistik & Videnskabsteori
Som studerende opnår du viden og færdigheder indenfor grundlæggende metodelære, herunder kvalitative som kvantitative metoder. Du lærer metodisk at gennemføre tværfaglige projekter, hvor du udvælger stikprøver af respondenter, indsamler data og laver dataanalyse til afdækning af finansøkonomiske problemstillinger, formuleret af dig og dine medstuderende, herunder virksomheds- og markedsanalyser.
Undersøgelsens primære og sekundære evidens, samt de anvendte metoder, skal du forholde sig kritisk til, både hvad angår validitet og reliabilitet. Herunder gennemføre statistiske beregninger af pålideligheden, ved at opstille rationelle hypoteser som forsøges falsificeret via hypotesetest, konfidensintervaller, samt opstilling af lineære regressionsmodeller.
Du skal som studerende kunne redegøre for videnskabsteoretiske positioner, herunder hvorledes deres undersøgelser og konklusioner påvirkes af bagvedliggende diskurser og omgivelsernes strukturer.
Kommunikation
Faget lærer dig om nutidig kommunikation og præsentationsteknik i forhold til den finansielle sektor og omverdenen. Vigtigheden af professionel intern kommunikation samt præsentationer og korrekt kommunikation overfor kunder og samarbejdspartnere, er et vigtigt element i det at kunne bestride et job i finansverdenen. I faget arbejdes der både teoretisk og praksisnært.
Erhvervsjura
Erhvervsjura lærer dig om juridiske metoder og retsregler, og hvordan de anvendes i praksis i den finansielle sektor. Du lærer desuden at varetage finansiel kunderådgivning på en juridisk og etisk forsvarlig måde. Et andet fokuspunkt er selvstændigt at kunne identificere juridiske problemstillinger og argumentere for løsninger.
Erhvervsøkonomi
Erhvervsøkonomi blander erhvervsøkonomisk teori og metode med praktisk anvendelige værktøjer. I erhvervsøkonomifaget lærer du at deltage i erhvervsøkonomiske beslutningsprocesser, som de kommer til udtryk i finansielle virksomheder. Du lærer også om økonomiske informationssystemer og deres sammenhæng med årsregnskabet, at foretage kreditvurderinger og udarbejde investeringsanalyser og investeringsforslag til virksomheder og meget mere.
Samfundsøkonomi
Samfundsøkonomien er medbestemmende for de rammebetingelserne som den finansielle branche skal rådgive deres kunder indenfor. Det gælder eksempelvis rådgivning om boligfinansiering, investeringsrådgivning m.m. I fagene Makroøkonomi og Internationale kapitalmarkeder samt Mikroøkonomi lærer du at give modelbaserede svar på samfundsøkonomiske problemstillinger. Det kan være prisdannelse på ejerboliger, rente- og valutakursdannelse samt økonomisk vækst på kort og langt sigt.
Der afholdes en fælles mundtlig eksamen i de 2 fag Makroøkonomi og internationale kapitalmarkeder og Statistik på 3. semester. Mikroøkonomi er placeret på 2. semester.
Privatøkonomisk rådgivning og etik samt Salg-Privatkunden
Der er tale om 2 separate fag på 2. semester, men de er tæt forbundne med hinanden. Inspiration til Cases til brug i faget Salg hentes i Privatøkonomisk rådgivning og der afholdes en fælles mundtlig eksamen i fagene.
I Privatøkonomisk rådgivning får du en basal viden indenfor emnerne ejendomshandel, boligfinansiering, skat, investering, pension og forsikring og du lærer hvordan de enkelte emner interagerer med hinanden. I Salg præsenteres du for forskellige tilgange til salg, salgsværktøjer og opmærksomhedspunkter overfor forskellige kundetyper i en salgs- og samarbejdsmæssig sammenhæng.
Kulturforståelse
Som studerende opnår du viden om, indsigt i og forståelse af virksomhedens egen kultur og arbejder med kulturelle udfordringer, når virksomheden skal etablere sig og drive forretning på et udenlandsk marked. Gennem anvendt teori og metode inden for kulturforståelse lærer du at reflektere over, hvordan det er at arbejde i en international organisation og indgå i et fagligt og tværfagligt samarbejde med kollegaer på tværs af kulturer. Faget hører naturligt sammen med Markedsføring og Organisation og der afholdes en fælles mundtlig eksamen i de 3 fag på 3. semester.
Markedsføring
Markedsføring: At føre sit produkt til et marked. I ”gamle dage”, producerede man sit produkt og førte det til en markedsplads, hvor det blev solgt, i konkurrence med andre udbydere der solgte de samme produkter. I dag skal virksomheden tage mange valg når de skal markedsføre deres produkter. Skal virksomheden udvikle nye produktvarianter eller skal de beholde de gamle produkter og sælge dem billigt? Skal virksomheden sælge deres produkter igennem en webshop eller en brand-shop på forretningsgaden. Skal virksomheden udvikle deres produkter i samarbejde med kunder og leverandører eller skal de produktudviklingen ske i hemmelighed, så andre ikke ”stjæler” den gode forretningside. Spørgsmål er der mange af.
Markedsføring handler om virksomhedens værdiskabelse igennem dennes direkte og indirekte samspil med kunder, leverandører, konkurrenter og andre. For at skabe værdi for sig selv og andre, skal virksomheden være i stand til at udvikle konkurrencedygtige markedstilbud. Virksomheden skal udvikle og implementere pris-, kommunikations- og distributionsstrategier, samt opbygge og vedligeholde langsigtede relationer med kunder, leverandører og andre relevante interessenter.
Faget skal gøre dig i stand til at beskrive, analysere, vurdere og planlægge markedsføringsaktiviteter i en virksomhed og ud fra dette udarbejde forslag til initiativer, der kan forbedre virksomhedens position.
Organisation
Hvad er en organisation? Hvordan er organisationer forskellige? Nogle organisationer arbejder som maskiner, hvor alle processer er optimeret og beskrevet og ledelsen er tydelig og hierarkisk. Andre organisationer er ustrukturerede, alle medarbejdere er lige og beslutninger er tilfældige. Nogle organisationer er tilpasningsdygtige andre er ”tunge” og har svært ved at ændre kurs. I nogle virksomheder er medarbejdere dygtige til at dele deres viden, mens arbejdsopgaver er uklare og medarbejdere har stor frihed til at definere deres egne opgaver. I andre virksomheder har medarbejderne en tydelig og klart defineret arbejdsopgave og hver medarbejder arbejder effektivt inden for eget fagområde. Hvad er bedst? Det afhænger måske af omstændighederne. Dette fag, skal gøre dig i stand til at beskrive, analysere og vurdere fordele og ulemper ved forskellige organisatoriske valg.