Kvalitet

Kvalitet

På EAMV arbejder vi kontinuerligt med at udvikle kvaliteten af vores uddannelser og vi har en stærk virksomhedskultur, hvor kvalitetsarbejdet er en integreret del af institutionens aktiviteter.

Det overordnede formål er systematiseret kvalitetsudvikling hvor inddragelse af studerende, ansatte og eksterne samarbejdspartnere, herunder aftagervirksomheder, spiller en vigtig rolle.

EAMV's definition af kvalitet i uddannelser og undervisning har til hensigt at understøtte akademiets vision om at

Vi vil skabe bedre forudsætninger for vækst og udvikling i Midt- og Vestjylland. Vi vil løfte kompetenceniveauet i regionen, forbedre erhvervslivets konkurrenceevne og omsætte viden til innovation, velfærd og beskæftigelse

Høj kvalitet på vores uddannelser resulterer bl.a. i stor studentertilfredshed og gode eksamensresultater og ved at aftagervirksomhedernes nuværende og fremtidige krav/forventninger til vores uddannelser/studerende imødekommes. At dette lykkes afspejles bl.a. gennem gode beskæftigelsestal og tilfredse aftagervirksomheder og samarbejdspartnere.

Uddannelserne udvikles kontinuerligt med nyeste relevante viden inden for uddannelsens videnfelter. Til at understøtte dette arbejder vi løbende med at kompetenceudvikle vores undervisee. Ovenstående er medvirkende til at der sker en kontinuerlig sikring og udvikling af den enkelte uddannelses niveau og indhold.

En vigtig brik i vores kvalitetsarbejd er en synlig og tydelig ansvars- og rollefordeling på de forskellige organisationsniveauer - samt at arbejdet sker systematisk og kontinuerligt.

Kvalitetssikringssystem

Overordnet ramme

Kvalitetspolitikkens rammesætning er illustreret i nedenstående figur, hvor hvert trin beskriver den studerendes vej fra rekruttering/optag til livslang læring:

Til hvert trin hører en delpolitik, der beskriver formål, kvalitetsmål, standarder, indikatorer og grænseværdier for det enkelte trin – hvad er det vi vil opnå.

Foruden en delpolitik er der også et princip til hvert trin, der beskriver det praktiske arbejde i hverdagen for hvordan vi vil nå vores kvalitetsmål – hvilke procedurer, koncepter og vejledninger skal vi følge.

Desuden er akademiets Strategiske Rammekontrakt, overordnede strategi samt pædagogiske-, digitale- og videnstrategi med til at sætte rammen for udviklingen af vores uddannelser og undervisning og dermed sikre den bedst mulige kvalitet.

Den enkelte uddannelses-/områdeberetning indgår i den årlige overordnede akademiberetning.  

Uddannelses-/områdeberetningerne indgår desuden i den årlige afrapportering af den strategiske rammekontrakt. 

Nedenstående figur viser årsrytmen for uddannelses- og områdeberetningerne og de tilhørende aktivitetsplaner samt akademiberetning:

Studietilfredshedsundersøgelser

EAMV gennemfører evalueringer blandt vores studerende på fuldtidsuddannelserne. Resultaterne indgår i akademiets videre arbejde med kvalitetsudvikling og er en vigtig kilde til ledelsesinformation.

Herunder ses resultaterne fra 2018 og 2020.

Læringsbarometer 2018

Læringsbarometer 2020

Danmarks Studieundersøgelse 2021

Danmarks Studieundersøgelse 2023

 

Undervisningsmiljøvurdering

Ud fra resultaterne af undervisningsmiljøvurderingen i 2020-2021 er der udarbejdet en handlingsplan for 2021-2023. Du kan finde handlingsplanen her.

 

 

Frafald, studietid og beskæftigelse

Du kan se statistikken for frafald, studietid, beskæftigelse mv. ved Erhvervsakademi MidtVest i Uddannelses- og Forskningsministeriets Datavarehus.

 

Love og bekendtgørelser for uddannelserne på Erhvervsakademi MidtVest findes her:

https://ufm.dk/lovstof/gaeldende-love-og-regler