Informationssøgning handler om, hvordan du søger efter de relevante kilder, der skal give din opgave den viden, din problemformulering spørger til.
Kildekritik: Når du har fundet kilder, skal du vurdere kvaliteten af kilderne. Kan du stole på dem? Hvorfor? Kildekritik og kriterier for valg af samt kvalificering af kilder/litteratur: er kilden stadig aktuel og relevant? Hvilken genre er kilden (en videnskabelig forskningsartikel, en populær artikel fra et fagblad eller avis, en blog, en kronik…), hvad er formålet med kilden? Hvem er forfatteren?
e-kursus i kildekritik: https://www.ekurser.nu/kursus/502
e-kursus i at søge i Google: https://www.ekurser.nu/kursus/548
e-kursus: tips til din søgestrategi: https://www.ekurser.nu/kursus/615
Literaturstudie: Som forsker er det ofte normen, at man udfører et systematisk literature review. Som studerende er det mere realistisk, at man foretager en afgrænset og mindre tidskrævende litteratursøgning og litteraturgennemgang, som fører til en litteraturoversigt over viden om emnet. På den kan man hurtigere danne et overblik over eksisterende kilder inden for det valgte emne eller fagområde. Helt konkret handler det om at undersøge, hvad der allerede findes af eksisterende viden om emnet, hvilket er nødvendigt for at belyse, hvad der er behov for at undersøge og fokusere på i din opgave. Det vil sige, at litteraturoversigten er med til at styrke samt forme emnevalg og problemformulering samt positionere og afgrænse sin egen research i forhold til eksisterende viden. På den måde vil man ofte kunne argumentere, at projektet opfylder et behov om at udfylde et gap i den eksisterende viden om emnet. Dermed kan man bedre promovere værdien af den research man foretager og efterfølgende positionere sin opgave som vigtig og værdifuld.
Søgestrategi: Den måde du søger efter kilder på er meget vigtig for dit endelige resultat. Derfor kan du med fordel planlægge din søgestrategi ved at tage stilling til, hvordan kan du opsummere dit emne i en lille håndfuld søgeord? Spørg gerne dine medstuderende og din underviser/vejleder om de kan bekræfte, at søgeordene er velvalgte – måske de kan tilføje 1-2 søgeord du har overset? Næste skridt er at finde relevante resurser at søge i. Start med at søge i nogle af kilderne her på siden og supplér evt. med fagbøger eller andre databaser du kan få adgang til på andre biblioteker. Ordentlig research er en proces, hvor man løbende skal danne vurdere sine resultater. Passer kilden med min problemformulering? Har kilden et højt nok videnniveau? Har kilden tilgang eller et fagligt perspektiv, der passer med min opgaves interesse og perspektiv?
Målret din litteratursøgning med brug af:
-Frasesøgning: Hvis du sætter anførselstegn rund om en sætning eller en række ord, sikrer du dig, at søgningen tager højde for rækkefølgen af dine søgeord: Fx hvis du skriver ”property market” med anførselstegn udelader du de resultater, der kun omhandler det ene af de to ord og får resultater der omhandler den sammensatte mening af property og market. Ofte vil det også være en god ide at gentage søgningen med synonymer (eller bruge parenteser til at adskille ordene). Eks. ”property market”, “housing market” og “real estate market”.
-De booleske operatorer: AND, OR, NOT. Se B.D. Owen Librarys video: https://www.youtube.com/watch?v=wsiejD-WSSA